TRAFIK OCH ALKOHOL

poa_1024x483px_16

TRAFIK OCH ALKOHOL

 

Syftet med materialet är att aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar kring alkohol och låta dessa komma till uttryck i praktisk vardagliga handlingar.  Dessutom syftar övningarna till att genom diskussion och reflektion få varje elev att stärka sin tilltro till den egna förmågan att själv och tillsammans med andra ta initiativ, ta ansvar och påverka sina villkor (LGY11).

 

Materialet är uppbyggt för att i huvudsak kunna användas ämnesövergripande mellan ämnena Svenska 1 och Fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden. Till varje övning finns beskrivet vilka mål och förmågor övningen syftar till.

 

UPPLÄGG

  • Introduktion av övningen
  • Reflektionslogg
  • Övning
  • Avslutande reflektionsövning

 

Materialet är uppdelade i tre olika steg där varje steg har lite olika fokus och syften.

STEG 1 – VAL, HANDLING & KONSEKVENS

I detta steg arbetar eleverna med att:

 

• Öka förståelsen av vad egna och andras val får för konsekvenser för en själv och för andra.

• Reflektera över och diskutera på vilka sätt alkohol och trafik får konsekvenser för individ och samhälle.

• Skapa en reklamfilm/digitalt kollage för en alkoholfri trafik i syfte att publicera på Facebook.

 

Ni kommer att använda Youtube-klipp som underlag för diskussion och arbete. Under detta steg skapar även eleverna ett Word-dokument som de ska döpa till Reflektionsloggen. Detta dokument kommer de att återkomma till under arbetet med “Trafik och alkohol”.

STEG 2 – MYTER OM ALKOHOL

I detta steg arbetar eleverna med att:

 

• I grupper diskutera myter om trafik och alkohol. I deras roll som professionella yrkesförare kommer de att mötas av ett antal myter kring alkohol och trafik och det är därför att viktigt att de tränar sig i att bemöta dem med fakta.

• Läsa novellen Leva med döden som är skriven av en ung gymnasieelev. Boken beskriver vilka konsekvenser en rattfylla kan få. Förhoppningen är att boken kan väcka en tanke, starta en diskussion och öka insikten om vikten av att alltid välja bort alkohol och droger i trafiken.

 

Du kan ladda ner Leva med döden på Trafikverkets sida (Don’t drink & drive) alternativt ladda ner som PDF-fil här.

STEG 3 – PÅVERKA OCH FÖRÄNDRA

I detta steg ska eleverna arbeta med att:

 

• I grupper diskutera hur man kan  förändra inställningar kring alkohol och trafik. I deras roll som professionella yrkesförare kommer de att mötas av ett antal attityder kring alkohol och trafik och det är därför viktigt att bemöta dem med fakta.

 

Inledningsvis kommer de att läsa novellen Döda ett barn som är skriven av Stig Dagerman. Novellen har filmatiserats två gånger varav den sista versionen som finns på YouTube används i utbildningssyfte på många trafikskolor.

 

Här hittar du novellen och Alexander Skarsgårds tolkning av Att döda ett barn hittar du på Youtube. Du hittar även länkarna i materialet.