KAMPANJTÄVLING FÖR SKOLAN

 

Prata Om Alkohols kampanjtävling går ut på att elever i gymnasiet och högstadiet skapar egna filmer för att påverka andra att välja bort alkohol i trafiken. Nästa omgång av tävlingen börjar höstterminen 2017. Vi hoppas att du vill vara med och tävla!

 

Den senaste omgången av kampanjtävlingen genomfördes 2015 och visade på stort engagemang bland elever från hela landet. Det märks också att arbetet med tävlingen ger viktig kunskap om de risker som alkohol i trafiken för med sig. I stenhård konkurrens tog elever från Kalmar hem segern. Förstapriset var 10 000 kronor och gick till Axel Ahlgren, Dolores Tillaeus, Josefin Olander och Josefin Nilsson på Östersjögymnasiet i Kalmar.

Juryn bestående av personer från reklamvärlden stod inför en mycket tuff uppgift när de skulle välja ut det vinnande bidraget. Till slut föll valet på kampanjen ”What Would Your Mama Say?” med motiveringen: ”En kampanj som blandar musikalisk lättsamhet och glimten i ögat med allvarlig lyrik som sätter sig i huvudet. Budskapet om att man skall lämna bilen när man har druckit bär kampanjen som fungerar lika bra i utbildningssyfte som på dansgolvet. Kampanjmakarna imponerar även med ett lyckat PR-arbete i lokal press och extra plus för antalet visningar på Youtube.”

 

Se vinnarbidraget

 

Nästa tävling går av stapeln höstterminen 2017 – mer information om nästa tävling kommer på den här sidan inom kort.

 

EXEMPEL PÅ TIDIGARE VINNARE

2014 års tävling slog rekord i antalet deltagare men det var Johanna Erling från Campeon Frigymnasium i Helsingborg som tog hem förstapriset för hennes kampanj ”Don’t drink & drive”, som består av en låt och musikvideo. 
2013 tog elever från JB gymnasiet i Kalmar i stenhård konkurrens hem segern i Prata Om Alkohols nationella skoltävling med kampanjen Rädda dina drömmar – en mycket välgjord och dramaturgisk kampanj som fångar och håller kvar tittarens intresse.
Förstapriset 2012 gick till andraårseleverna på John Bauer i Örebro tävlingen med kampanjen Allt hör inte ihop. Hela klassen fick bland annat dela på 10 000 kr och andra presenter. Kampanjen fick också visas på storbilds-tv längs E4:an.